dilluns, 21 de febrer del 2011

LA FUNDACIÓ ULLDECONA, UN REFERENT


Em demanen diverses persones que explique detalladament què és i que fa la Fundació Ulldecona. Així que, allà vaig. La Fundació és una entitat sense ànim de lucre que naix l’any 2004 des de l’Ajuntament, però no és fins el 2007 que fem el salt per reconvertir-la en una fundació d’atenció a les persones, amb la voluntat de treballar tres eixos bàsics com són l’atenció a les persones grans, l’atenció als infants i adolescents i l’atenció a les dones (en l’àmbit de l’ocupació i treball). Actualment des de la Fundació gestionem un pressupost de vora 400.000 euros i hi ha treballant 27 persones (en jornada completa o parcial). Aquest 2011 la Fundació gestionarà 8 serveis concrets:

Espai de Respir
Programa d’atenció a les persones que pateixen malalties neurodegeneratives i altres malalties cròniques evolutives i de dependència funcional. Oferim una intervenció global adreçada tant al malalt com al cuidador informal (majoritàriament familiars). El servei el prestem fora del domicili habitual i està adreçat a totes aquelles persones que es troben en les primeres fases de la malaltia que tenen accés a tot una sèrie d’activitats i tallers dirigits a estimular les capacitats cognitives i físiques. Els cuidadors reben atenció, suport emocional, orientació i formació especialitzada. Cada dia atenem vora 30 persones.

Servei Ajuda a Domicili
Es tracta d’un conjunt de tasques que es realitzen al domicili de persones o famílies que es troben, per motius físics o socials, en situació de mancança d’autonomia temporal o permanent, dependència bàsicament, per poder fer-les ells mateixos. S’inclouen dos tipus d’ajudes: atenció a les necessitats de la llar i cura personal (higiene, passeig, ajudes en altres tasques). Actualment estem atenent des de la Fundació a 23 persones.

Transport adaptat
Servei de transport amb vehicle de 9 places equipament amb elevador i escaló lateral per facilitar el trasllat de persones amb problemes de mobilitat. El transport complementa també altres serveis de la pròpia Fundació. El passat mes de gener el van utilitzar 118 persones d’Ulldecona i barris.

Servei de Neteja
Possibilitem la contractació de serveis de neteja per a empreses, comunitats de veïns, ajuntaments, equipaments públics i privats, feines concretes de final d’obra, feines complicades com neteja de finestrals .... L’objectiu és doble: oferir un servei de qualitat a preus assequibles i la creació de de nous llocs de treball.

Estudi Assistit
Impartim classes de reforç per a grups reduïts al centre escolar que ho sol.licita, a petició dels propis mestres i professors. Es tracta d’ajudar els alumnes que tenen problemes per a seguir el currículum escolar, tot reforçant els aprenentatges i treballant els hàbits d’estudi. Atenen actualment una vintena d’alumnes de l’escola Ramón y Cajal d’Ulldecona.

Activitats de lleure infantil i juvenil
Serveis d’activitats dirigides per monitors titulars i especialitzats per a ocasions puntuals (casaments, aniversaris ...) o també de manera fixa, com activitats d’estiu (a Ulldecona, la Cuca) o les organitzades ara amb motiu de la Setmana Blanca escolar. En aquest darrer cas, ja tenim més de 70 xiquets i xiquetes inscrits.

Centre Obert Lúdik
Recurs diürn, fora d’horari escolar, per a xiquets i xiquetes d’entre 3 i 15 anys. Oferim activitats dirigides per monitors especialitzats per tal de treballar l’empatia, els valors i les habilitats socials de forma lúdica, així com activitats de psicomotricitat i esportives. Tenim inscrits 60 xiquets i xiquetes, dels quals n’atenem 30 diàriament.

Menjador escolar
Gestió del menjador de l’escola Ramón y Cajal d’Ulldecona. Ens hem marcat com a objectius prioritaris el foment de la dieta mediterrània, amb consum de productes de temporada i del territori, així com aliments ecològics, i el foment dels hàbits a l’hora de menjar. Un cop el dinar ha passat, en l’hora d’esbarjo, fem activitats dirigides també amb monitors especialitzats en lleure. Atenem diàriament entre 90 i 100 xiquets i xiquetes d’Ulldecona i barris.

Tots els serveis tenen un preu molt assequible per part dels usuaris (la setmana blanca, per exemple, surt a 1 euros l’hora, igual que el Lúdik). Si hi hagués una empresa privada gestionant aquests serveis el seu preu es multiplicaria per 10. La seu de la fundació es troba a l’antic CAP d’Ulldecona, on també hi ha els serveis socials municipal, i el Centre d’Atenció Precoç a la Infància. Es tracta d’un conjunt d'actuacions adreçades a tots els xiquets i xiquetes que presenten, en les primeres etapes de la vida, trastorns en el seu desenvolupament, ja sigui permanent, transitori o en risc de patir-lo. Està adreçada a infants de fins a quatre anys.

La Fundació Ulldecona és un referent dins l’àmbit d’atenció a les persones arreu de les nostres comarques i l’objectiu no és altre que donar un bon servei, professional i de qualitat en qualsevol de les àrees de treball, fomentar l’ocupació de persones del nostre poble, per tant, dinamitzar l’economia local, i reinvertir els beneficis econòmics en la creació de més serveis. Vull agraïr des d’aquí el suport i la confiança que els propis usuaris (persones grans, persones amb dependència i xiquets i xiquetes) i les seves famílies (cuidadors/es, pares, mares ..) ens donen diàriament. I, evidentment, la complicitat i professionalitat de les treballadores i treballadors de la Fundació. Sense elles i ells no seria possible tirar endavant projectes d'aquest abast i aquesta importància. Junts, avancem i encara podem anar molt més lluny. Gràcies !

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Queda molt clar que és, però no com es gestiona, qui ho porta a terme i d'on surten els recursos econòmics que estenc es necessiten pel bon funcioanemt de la pròpia fundació. Sobre entenc del text i de les activitats que s'hi descriuen que hi ha un cert nombre de persones que treballen per fer possible totes aquestes tasques, com es sel·lecciona el personal?, etc...

Anònim ha dit...

A mi sembla que és una bona idea i que està molt bé, ara suposo (o vull suposar) que hi haurà els mecanismes adients per seleccionar al personal, i hi deu haver una borsa de treball...
Endavant!

Núria Ventura Brusca ha dit...

hola als o les dos,
hi ha una borsa de treball a la pròpia fundació i es fan les seleccions oportunes en cada cas. La Fundació té una presidenta que sóc jo mateixa com a alcaldessa, un director que és el mateix responsable de l'àrea de serveis socials de l'Ajuntament, i un patronat format per diverses persones (regidors/es i membres d'entitats). Respecte als recursos, l'Ajuntament aporta sobre 80.000 euros anuals per la gestió de tots aquests projectes, hi ha subvencions importants d'altres administracions com la Generalitat, i també les aportacions dels usuaris que pagen segons cada servei (menjador escolar, ludik, espai respir, transport ...). Les persones q treballen estan especificades en cada un dels programes. No són mi molt menys tots a jornada completa. Per exemple, en el tema de monitors/es es fa contractació per hores mensuals.