El conseller d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural, Joaquim Llena, ha presentat avui a la Fundació Alícia la collita 2010 de l’Oli d’oliveres mil·lenàries del Territori del Sènia. Es tracta de la tercera collita produïda per aquest tipus d’oli i, progressivament, ha anat augmentat el nombre de cooperatives que el comercialitzen. Si durant la collita 2008 només n’hi havia 1, ara ja són 7 les empreses que venen aquest oli verge extra: Molí de la Creu, Acomont, Alboredes, Montebre, Cervol, Godall, i Càlig. Per la campanya 2011, ja està prevista la incorporació d’una nova cooperativa. Aquest oli es pot trobar a botigues especialitzades i gourmet, i es caracteritza per un sabor suau, equilibrat i sense punts astringents forts.
La comercialització de l’oli de les oliveres mil·lenàries forma part d’un projecte pilot finançat pel MARM, amb un pressupost de 1.230.150 euros. Els objectius del projecte són: posar en valor les 4.157 oliveres mil·lenàries existents al territori del Sènia; millorar la qualitat i la valoració de tots els olis de la zona, i generar sinergies amb altres sectors com la gastronomia i el turisme. En aquest projecte, també participa l’IRTA, que analitza els olis i assessora els molins productors, entre d’altres actuacions.
Segons ha explicat el conseller Llena, “enlloc d’impulsar accions protectores estàtiques, el territori ha apostat per dinamitzar la zona aprofitant les oportunitats que els brinden les oliveres mil·lenàries, un patrimoni natural únic en el món”. Llena, a més, ha dit que la singularitat d’aquest oli permet al territori del Sènia competir en el mercat internacional” amb un producte diferent, d’elevada qualitat i importants propietats per la salut. També cal tenir en compte que és dels elements importants de la Dieta Mediterrània, declarada recentment patrimoni immaterial de la Humanitat per la UNESCO.
Durant la presentació, també han participat la presidenta de la Mancomunitat de la Taula del Sènia, Núria Ventura, i la de l’Associació Territori del Sènia, Josepa Cid. Totes dues han incidit en la importància de generar interaccions entre tots els agents del territori per posar en valor les oliveres mil·lenàries i sensibilitzar la població enfront de l’espoliació d’aquest patrimoni natural.
Per la seva part, la subdirectora general d’Igualtat i Modernització del Ministeri de Medi Ambient, i Medi Rural i Marí (MARM), Paloma Izquierdo, ha felicitat els impulsors de la iniciativa perquè permet diversificar l’economia de la zona i posar en valor el territori. Izquierdo ha demanat que es faci un pas més i impulsin una única marca que aglutini tota la producció de les oliveres mil·lenàries per afavorir la seva comercialització.
Per conèixer més informació sobre aquesta iniciativa, es pot visualitzar un
vídeo, produït per la Mancomunitat de la Taula del SèniaNota de premsa del Departament d'Agricultura.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada